Powered By Blogger

كباب حلة

تاكلوا كباب حلة وتطفحوني الفت
ونمت ع الملا وسطي اتقطم ونشفت
زمن السكوت ولى خلاص زهقت ..قرفت
هعملكوا مدونة اشعار تعيش للابد
يا مسؤلين البلد نهاركوا زي الزفت

بحث هذه المدونة الإلكترونية

السبت، 27 مارس 2010

مصر هيا خالتي



مصر هيا خاتي

مصر هيا امي اللي حارقة دمي
شيبتني بدري شيلتني همي
زودت لي جوعي كسرت ضلوعي
حتى شوف دموعي غرقت لي كمي
مصر هيا خالتي دهورت لي حالتي
في الكامين شافتني قطعت بطاقتي
ليها ابن ظابط ع الرصيف مرابط
فوق كتافي ناطط ومبهدل كرامتي
مصر هيا اختي قطعت لي كورتي
شخبطت كتابي ضيعت لي حاجتي
اشتكيت لابوها وامها واخوها
قاموا زغزغوها آه يانا يا حوستي
مصر هيا تيتة واعية مش عابيطة
لسة فيها صحة ارملة ونشيطة
حاسة بالسعادة وبتلعب رياضة
زي احمد برادة ايدها تهد حيطة
مصر هيا زوجتي ناسية فين بيجامتي
نظفت جيوبي وان بصيت لجارتي
بتسود حياتي بالنكد يوماتي
وتسلط حماتي تيجي تنام في اوضتي 

                                                                                     شعر: محمد صلاح قمصان

ليست هناك تعليقات: