Powered By Blogger

كباب حلة

تاكلوا كباب حلة وتطفحوني الفت
ونمت ع الملا وسطي اتقطم ونشفت
زمن السكوت ولى خلاص زهقت ..قرفت
هعملكوا مدونة اشعار تعيش للابد
يا مسؤلين البلد نهاركوا زي الزفت

بحث هذه المدونة الإلكترونية

الثلاثاء، 30 مارس 2010

هموت واقف

هموت واقف

تمشي في طريقك عدل يحتار عدوك فيك
باب الشيطان يتقفل تحلى الحياة في عنيك
الصح لو يتعمل تثبت خطى رجليك
ايوة الشيطان شاطر بيشغل الخاطر
بس الاله قادر
برحمته يهديك
وانا كنت دايما كده مصري بعود ناشف
ماهينش يوم سيدة او ابات وانا خايف
اكسر صفوف العدا وع الجهاد حالف
وجبهتي عالية ماتنحنيش لطاغوت
وان كنت لازم اموت
هموت وانا واقف
والملك للمالك مش للزعيم وابنه
وكل ما هنالك ربك بيمتحنه
ولو الظلام حالك في زنزانات سجنه
الشمس ليها ميعاد تنشر علينا النور
والمستكين هيثور
ع اللي نهب وطنه

                                               شعر: محمد صلاح قمصان

ليست هناك تعليقات: